Z inicjatywy samorządu uczniowskiego 2 czerwca z okazji Dnia Dziecka odbył się w naszej szkole Dzień Piżamy. Społeczności szkolnej bardzo spodobał się taki nietypowy dzień. Na korytarzach można było spotkać uczniów w kombinezonach piżamowych przebranych za różne postacie, kolorowych piżamach, czy szlafrokach. Niektórzy mieli nawet ulubione podusie, kocyki i przytulanki.
Podziękowania składamy rodzicom, którzy wykazali się wyrozumiałością, dobrym humorem i pozwolili przyjść swoim pociechom do szkoły w piżamach.
Cieszymy się, że tak wielu uczniów zaangażowało się w tę akcję.
Opiekun samorządu uczniowskiego
Edyta Delczyk- Wasela
15 maja uczniowie klas czwartej i piątej zwiedzali Muzeum Ludowe Ziemi Przedborskiej. Mieści się ono w budynku karczmy z XVIII wieku, przebudowanej w 1898 roku. Uczniowie zobaczyli eksponaty związane z kulturą ludową Przedborza i okolic jak podwórze wiejski z wystawą dawnych narzędzi, wozem, studnią z żurawiem, kuźnią, warsztatem bednarskim, izbą ludową w stylu XIX -wiecznym oraz zanikającymi rzemiosłami jak rymarz, szewc, plecionkarz, cieśla, garncarz itp.
W izbie obejrzeli piec z zapieckiem, dowiedzieli się do czego służyły krosna, czym były podłaźniczki i pająki zawieszane niegdyś u powały. Oglądając narzędzia codziennego użytku poznali sposoby wyrabiania garnków, tkania materiałów na ubrania, pościel czy obrusy. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszył się bunkier partyzancki z okresu II wojny światowej. To była ciekawa lekcja dawnej kultury ludowej.
Edyta Delczyk- Wasela
Warsztaty profilaktyczne: „Dbając o swoje potrzeby – czyli trening asertywności”
Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w warsztatach profilaktycznych przeprowadzonych przez pedagoga szkolnego na temat asertywności. Temat ważny, aktualny, dlatego warto się było nad nim pochylić. Uczniowie mieli wiele ćwiczeń i aktywności podczas warsztatów. Zajęcia zaczęły się od wyjaśnienia pojęcia „Asertywność”. Uczniowie wypowiadali się na temat tego, w jakich sytuacjach należy być asertywnym. Po obejrzeniu filmiku na temat asertywności w kontaktach międzyludzkich odbyła się dyskusja. Młodzież miała różne spostrzeżenia i bardzo trafne uwagi. Okazuje się, że wiemy co i kiedy należy mówić i jak się zachować, jednak w rzeczywistości okazuje się, że nie jest to takie łatwe. Bycie asertywnym wymaga odwagi i samodyscypliny.
Uczniowie pracowali w grupach nad zadaniem „Rozgryźć sytuację”. Czytali teksty, zaznaczali informacje dotyczące opisu osób, potrzeb, próśb, spostrzeżeń. Komentowali swoje wypowiedzi. Porównywali swoje odpowiedzi z innym grupami i osobami. Kolejne zadanie jakie wykonywali to „ Co ty na to? – czyli jak wybrnąć z sytuacji? - burza mózgów.
Ponadto omawiali różne sytuacje problemowe, przytaczane przez pedagoga. Na końcu stworzyli własne porady dla innych, co zrobić i powiedzieć, żeby uniknąć kłopotliwych sytuacji. Stworzyli ze swoich pomysłów wspólny projekt i zawiesili w klasie.
Wioleta Wrzeszcz
Genogram jest narzędziem wykorzystywanym w psychologii do zrozumienia dynamiki rodziny, wykrywania wzorców międzypokoleniowych oraz diagnozie i wsparciu psychoterapii rodzinnej. Nowatorskie użycie metody genogramu w pracy z klasą pozwala na uwidocznienie uczniom relacji głębokich oraz zmiennych uwarunkowanych indywidualnymi osądami.